Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

Ce spun cercetatorii despre perceptia culorilor?

Ce spun cercetatorii despre perceptia culorilor?Dupa ce pacientul RDS (identificat doar prin initialele sale pentru confidentialitate) a suferit un accident vascular cerebral, a experimentat un efect secundar rar si neobisnuit: cand a vazut ceva rosu, albastru, verde sau orice alta nuanta cromatica, nu a putut numi culoarea obiectului.

Folosind RDS ca subiect, un studiu publicat pe 3 septembrie in revista Cell Reports analizeaza modul in care limbajul modeleaza gandirea umana. Oamenii de stiinta si filozofii s-au luptat de mult cu interactiunea dintre limbaj si gandire: numele modeleaza modul in care catalogam ceea ce percepem sau corespund categoriilor care apar din perceptie?

Pentru a numi culoarea rosie, de exemplu, ne gandim la un articol rosu ca fiind unul dintre multele dintr-un spectru vag definit care cuprinde conceptul „rosu”. In acest sens, efectuam un act de clasificare de fiecare data cand numim ceva dupa numele sau – grupam culorile in categorii discrete pentru a identifica mustarul ca o nuanta de galben, de exemplu, sau plasam verdeata in familia albastra.

Autorul principal Paolo Bartolomeo, neurolog la Institutul pentru creier si coloana vertebrala din Spitalul Salpêtrière din Paris, spune: „Percepem culorile ca fiind continue. Nu exista o granita clara intre, sa zicem, rosu si albastru. Si totusi conceptual grupam culorile in categorii asociate. cu nume de culori.

„In studiul nostru, am avut ocazia unica de a aborda rolul limbajului in clasificarea culorilor prin testarea unui pacient care nu a putut numi in mod eficient culorile dupa un accident vascular cerebral”, spune el.

Multi oameni de stiinta cred ca clasificarea culorilor depinde de intrarea de sus in jos din sistemul limbajului catre cortexul vizual. Se crede ca numele culorilor sunt stocate in emisfera stanga a creierului si depind de activitatea legata de limbaj din partea stanga a creierului. Spre exemplu, atunci cand sunt cumparate haine de pe setarof.com nu toti vad aceleasi nuante de alb.

In schimb, aceste ultime descoperiri sustin studii recente de neuroimagistica care sugereaza ca clasificarea culorilor este distribuita bilateral in creierul uman.

Vizualizarea discurilor care contin doua culori din aceeasi categorie de culoare (de exemplu, doua nuante de albastru) sau din categorii diferite (de exemplu, maro si rosu), RDS a fost rugat sa identifice culorile din aceeasi categorie. De asemenea, i s-a cerut sa numeasca 34 de petice colorate prezentate pe ecranul unui computer; opt dintre aceste patch-uri erau acromatice (alb, negru si gri), iar 26 erau cromatice.

Inainte de accidentul vascular cerebral, RDS a perceput si a numit culorile in mod normal. Dupa accident vascular cerebral, un RMN a evidentiat o leziune in regiunea stanga a creierului sau. Aceasta leziune a despartit aparent memoria RDS a numelor de culori din perceptia sa vizuala a culorilor si a sistemului sau de limbaj. Cu toate acestea, RDS ar putea grupa majoritatea culorilor – chiar si culorile pe care nu le-a putut numi – in categorii precum intuneric sau deschis sau ca fiind un amestec de alte culori.

„Am fost surprinsi de capacitatea lui de a numi in mod constant asa-numitele culori acromatice, cum ar fi negru, alb si gri, spre deosebire de denumirea defectuoasa a celor cromatice, cum ar fi rosu, albastru si verde”, spune primul autor al studiului. , doctorand Katarzyna Siuda-Krzywicka.

Acest lucru a sugerat ca sistemul nostru de limbaj poate procesa negru, alb si gri diferit de culorile cromatice. Astfel de disocieri izbitoare ridica intrebari importante despre modul in care diferitele semnale legate de culoare sunt segregate si integrate in creier, spune ea.

Pentru a se asigura ca comportamentul RDS nu reflecta organizarea anormala a creierului, cercetatorii au comparat functionarea zonelor sale neafectate ale creierului cu cea a acelorasi zone ale creierului la subiectii sanatosi si au dezvoltat un test de clasificare a culorilor non-verbal. „Rezultatul nostru – ca categoriile sale de culori erau independente de limbaj – ar putea fi generalizat la adultii sanatosi”, spune Bartolomeo.

De unde provin categoriile de culori, daca nu din limbaj? Siuda-Krzywicka sugereaza ca studiile viitoare ar putea explora implementarea categorizarii culorilor la primatele non-umane, precum si in creierul uman si modul in care achizitia limbajului interactioneaza cu clasificarea culorilor in etapele dezvoltarii copilariei.

Terminologia tinde sa imparta partea „calda” a spectrului de culori in mai multe cuvinte de culoare, cum ar fi portocaliu, galben si rosu, in comparatie cu regiunile „mai reci”, care includ albastru si verde, au descoperit oamenii de stiinta cognitiv. Acest model, pe care l-au gasit in peste 100 de limbi, poate reflecta faptul ca majoritatea obiectelor care ies in evidenta intr-o scena sunt de culoare calda, in timp ce culorile mai reci, cum ar fi verde si albastru, tind sa fie gasite in fundal, spun cercetatorii.

Ochiul uman poate percepe milioane de culori diferite, dar numarul de categorii pe care limbajele umane le folosesc pentru a grupa acele culori este mult mai mic. Unele limbi folosesc doar trei categorii de culori (cuvinte care corespund cu negru, alb si rosu), in timp ce limbile culturilor industrializate folosesc pana la 10 sau 12 categorii.

Intr-un nou studiu, oamenii de stiinta cognitiv de la MIT au descoperit ca limbile tind sa imparta partea „calda” a spectrului de culori in mai multe cuvinte de culoare, cum ar fi portocaliu, galben si rosu, in comparatie cu regiunile „mai reci”, care includ albastru si verde. Acest model, pe care l-au gasit in peste 100 de limbi, poate reflecta faptul ca majoritatea obiectelor care ies in evidenta intr-o scena sunt de culoare calda, in timp ce culorile mai reci, cum ar fi verde si albastru, tind sa fie gasite in fundal, spun cercetatorii.

Lasă un răspuns

Te-ar mai putea interesa...

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.