Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

Microsoft discuta achizitia TikTok

TikTok, aplicatia video chinezeasca, ce a fost supusa controlului de catre administratia Trump, poarta discutii privind vanzarea operatiunilor sale din SUA catre Microsoft si alte companii, dupa ce presedintele Trump a anuntat ca are in vedere actiuni dure impotriva afacerii, inclusiv obligarea TikTok SUA sa se desparta de compania mama, ByteDance, spun surse apropiate acestui subiect.

Puternicul organism american CFIUS – Comisia pentru Investitii Straine in Statele Unite – a analizat preluarea in anul 2017 de catre ByteDance a Musical.ly, o aplicatie transformata in cele din urma in TikTok. Comisia a decis sa solicite ByteDance sa renunte la TikTok, iar guvernul este implicat in acest moment in negocieri cu privire la termenii separarii, spun surse apropiate discutiei, citate de New York Times, care au dorit sa isi pastreze anonimatul. Oficialii de la Casa Alba sustin ca TikTok poate reprezenta o amenintare pentru siguranta nationala, din pricina actionariatului sau chinez.

Ministrul american al Finantelor, Steven T. Mnuchin, care conduce aceasta Comisie, l-a informat pe presedintele Trump in legatura cu planul de renuntare, insa deocamdata este incert care va fi decizia presedintelui, inclusiv daca Statele Unite vor aplica ordinul de renuntare tututor operatiunilor americane ale TikTok si daca aceste demersuri vor afecta si afacerile la nivel global ale companiei care detine aplicatia.

Trump ia in calcul si alte planuri de actiune, inclusiv un ordin executiv care ar putea face uz de puterile ample ale IEEPA (International Emergency Economic Powers Act) de a bloca anumite aplicatii straine din app store-urile din America. Administratia Trump a luat, de asemenea, in calcul daca sa adauge sau nu compania mama a TikTok pe o asa numita “lista de entitati” o actiune ce ar impiedica-o sa cumpere produse si servicii americane fara o licenta speciala, spun aceleasi surse apropiate acestui subiect. Se asteapta ca discutiile sa continue si in zilele urmatoare.

In comentariile sale recente Trump spusese deja reporterilor ca exista “doua optiuni” in ceea ce priveste aplicatia de socializare TikTok, printre care se numara si interzicerea sa in Statele Unite. “Se intampla o multime de lucruri, asa ca urmeaza sa vedem ce vom face, dar analizam mai multe alternative cu privire la TikTok” a adaugat Trump.
Leaderul de la Casa Alba a mai precizat ca nu este foarte tentat de ideea de a permite unei companii americane sa cumpere actiunile TikTok in Statele Unite. Declaratia lui Trump vine pe fondul unor discutii tot mai serioase privitoare la o potentiala achizitie de catre Microsoft a operatiunilor TikTok in SUA.

Ramane incert deocamdata cat de avansate sunt discutiile dintre TikTok si Microsoft sau alte companii privind intentia de vanzare, insa este clar ca schimbarea detinatorului este un pas crucial pentru aplicatie in acest moment. Statele Unite reprezinta una dintre pietele majore pentru TikTok, astfel incat continuarea functionarii aplicatiei in aceasta tara este o prioritate.

TikTok – o amenintare la nivel inalt?

TikTok a luat in discutie si alte scenarii menite sa reduca din ingrijorarile oficialilor americani. In cadrul unuia dintre scenarii, investitori din afara Chinei precum Sequoia Capital, Soft Bank sau General Atlantic, ar putea cumpara de la compania mama – ByteDance – un pachet majoritar pentru aplicatie, sustin sursele New York Times.

Orice afacere va fi incheiata in acest sens va fi in mod cert una scumpa! Evaluarea facuta recent de catre ByteDance s-a oprit la aproximativ 100 de miliarde de dolari, potrivit firmei de cercetare PitchBook.
In cadrul unei declaratii recente, reprezentantii TikTok nu au abordat comentariile lui Trump sau alte discutii legate de o potentiala vanzare. Un purtator de cuvant al companiei a spus ca aplicatia este increzatoare in succesul sau pe termen lung si ca este hotarata sa protejeze confidentialitatea si siguranta creatorilor sai, in asa fel incat “sa poata aduce bucurie familiilor”.
Microsoft a refuzat sa faca vreun comentariu pe aceasta tema.

Discutiile dintre Microsoft si TikTok au fost aduse in discutie anterior de Fox Business, iar Bloomberg a scris, de asemenea, recent ca presedintele Trump a fost pe punctul de a anunta un ordin care sa forteze ByteDance sa vanda operatiunile TikTok din SUA.

Toate aceste evenimente reflecta presiunea din ce in ce mai mare pusa in ultima perioada asupra celor de la TikTok. Timp de cateva luni, parlamentarii americani si administratia Trump au discutat daca aplicatia este susceptibila la influente din partea guvernului chinez, inclusiv potentiale cereri de cenzura a materialelor postate pe platforma, sau cereri de dezvaluire a datelor utilizatorilor americani catre oficialii chinezi.
“Este foarte clar in acest moment ca aplicatiile care au acces detaliat la datele si locatia utilizatorilor, precum si la alte date personale sensibile, se afla pe radarul CFIUS (Comisia pentru Investitii Straine in SUA) ele putand cauza ingrijorari importante privind securitatea nationala” a spus John P. Kabaelo, un avocat care reprezinta companiile aflate sub analiza CFIUS.

TikTok colecteaza in general date similare de pe telefoanele mobile sau de pe alte aplicatii de social media, spun expertii in domeniul sigurantei, dar Cristopher Hebeisen, director de cercetare in materie de informatii la Lookout – o companie care se ocupa de securitatea device-urilor mobile – spune ca oficialii SUA sunt ingrijorati in legatura cu aceasta aplicatie pentru ca “in situatia in care compania mama este din China, asa cum se intampla in acest caz, ei sunt supusi legilor chineze privind securitatea”. “Nu cred ca este o exagerare sa ne gandim ca – daca China ar fi vrut sa acceseze aceste date – ar fi avut posibilitatea sa o faca” a mai adaugat el.

TikTok intre lobby si rivali

Tik Tok este utilizat in acest moment de catre peste 800 de milioane de persoane din intreaga lume, fiind extrem de populara in mod special in randul tinerilor. Utilizatorii sai pot adauga foarte simplu muzica si alte trackuri audio la clipurile video pe care le fac si care ajung apoi virale de cele mai multe ori pe Facebook sau pe Twitter.

Pe masura ce aplicatia a castigat o popularitate tot mai mare, birourile din China ale TikTok au ajuns la cateva mii de angajati. Compania a mentinut, de asemenea, si o prezenta in Statele Unite, avand birouri in New York si Los Angeles.

Ca raspuns la analiza din ce in ce mai serioasa de la Washington, TikTok l-a adus in luna mai in functia de director executiv pe Kevin Mayer, un fost executiv de top al Disney. Aplicatia s-a angajat, de asemenea, sa faca public algoritmul care o alimenteaza.
In plus, TikTok si-a inmultit operatiunile de lobby la Washington. Cu ajutor din partea unor investitori importanti precum Softbank sau General Atlantic, l-a angajat pe fostul sef al Internet Association, un grup de comert care reprezinta companii precum Google si Facebook. Compania lucreaza cu peste 35 de lobbysti, printre care David J. Urban, fost coleg de clasa la West Point cu secretarul de stat Mike Pompeo si un aliat al presedintelui Trump. Lobbystii companiei au scos in evidenta investitorii americani ai TikTok si angajarea lui Mayer in functia de CEO.

Simtind momentul de slabiciune, rivali precum Facebook au profitat de lipsa de incredere a legiuitorilor fata de actionariatul chinez al TikTok. Potrivit lui Mark Zuckerberg, directorul executiv al Facebook, companiile americane – printre care si compania sa – vor suferi daca guvernul le-ar pune intr-o pozitie concurentiala dezavantajoasa in raport cu TikTok.
Zilele trecute, in fata directorilor executivi ai Amazon, Apple, Facebook si Google care au vorbit in fata Congresului cu privire la puterea lor de piata, Mayer a aparat TikTok angajandu-se in acelasi timp sa procedeze corect fata de guvernul SUA.

“Intreaga industrie a fost analizata si pe buna dreptate. Si cu toate acestea, noi am avut parte de o analiza si mai amanuntita, din pricina originilor chineze ale companiei”, a spus el intr-o declaratie. “Credem ca este esential sa aratam utilizatorilor, publicitarilor, creatorilor si autoritatilor ca suntem membri responsabili si devotati ai comunitatii americane si ca respectam legile americane” a subliniat Mayer.
Nu este pentru prima data cand CFIUS cere companiilor sa renunte la achizitiile lor. Congresul a extins in 2018 competenta grupului, incluzand in atributiile sale si analiza tranzactiilor implicand “date confidentiale ale utilizatorilor”. Schimbarea a fost determinata de ingrijorarile ca detinerea de catre unele companii straine a datelor colectate de aplicatii si site-uri de internet ar putea ameninta securitatea nationala.

In 2019, administratia Trump a impus unei firme chineze sa renunte la controlul detinut asupra Grindr, aplicatia gay de dating, ca urmare a temerilor cu privire la faptul ca China ar putea folosi informatiile pentru a santaja oficiali americani. Compania chineza Beijing Kunlun Technology a spus ca a ajuns la un acord cu CFIUS la inceputul acestui an pentru a vinde aplicatia unui grup de investitii, San Vicente Acquisition LLC, desi Reuters a anuntat ulterior ca noul cumpaator ar avea totusi legaturi cu proprietarul chinez al aplicatiei.

De ce vrea Microsoft sa cumpere TikTok?

Microsoft a dezvaluit ca se afla in prezent in discutii privitoare la achizitionarea operatiunilor TikTok in SUA. Desi in acest moment exista o serie intreaga de necunoscute cu privire la aceasta situatie, achizitionarea aplicatiei poate fi un pariu curajos si totusi unul cu un potential profitabil pentru Microsoft, care s-a orientat in mare parte catre softuri enterprise si catre cloud computing in ultimii cativa ani.

Dublarea pietei digitale de publicitate

Piata publicitatii online se afla intr-o crestere foarte rapida, extinzandu-se cu aproximativ 16% in 2019. Desi anul acesta este posibil ca aceasta crestere sa fie mai lenta, piata ar putea reveni spectaculos in 2021, cu o crestere proiectata la aproximativ 17%. Achizitionand TikTok, Microsoft ar putea avea sansa de a deveni un jucator important in spatiul publicitatii digitale, alaturi de Facebook si Google. Potrivit surselor, TikTok are un numar de 80 de milioane de utilizatori in Statele Unite, iar baza sa de utilizatori a crescut rapid in ultimile luni, in care pandemia COVID-19 a fortat tot mai multe persoane sa isi petreaca timpul online, pentru a socializa si pentru a se distra.

Desi TikTok nu a inceput inca sa isi monetizeze in mod semnificativ utilizatorii (Forbes estimeaza in acest sens un venit mediu trimestrial de aproximativ 1 dolar per utilizator, fata de aproximativ 33 de dolari cat are Facebook-ul), aplicatia are in mod cert un potential foarte mare. Utilizatorii TikTok par extrem de implicati, alocand in fiecare zi peste 50 de minute acestei aplicatii. Asa inseamna mai mult timp decat aloca utilizatorii Facebook si Snapchat, care petrec intre 30 si 40 de minute pe aceste aplicatii.
Datele demografice ale TikTok, aplicatia care se adreseaza in mod principal adolescentilor si adultilor tineri, s-ar putea dovedi si ele valoroase pentru marketeri.

Cat valoreaza TikTok USA?

Potrivit estimarilor Forbes, operatiunile TikTok in Statele Unite ar putea valora aproximativ 20 de milioane de dolari, in functie de veniturile prognozate in SUA, de aproximativ 500 de milioane de dolari pentru anul 2020 si de un multiplu P/S (multiplul pret/vanzare) de 40x, desi acest multiplu este mult peste multiplul P/S pentru Facebook sau Snapchat (care au fost evaluate la un venit aproximativ de 21x si 24x la data ofertelor lor publice initiale). Forbes crede ca acest multiplu este justificat, dat fiind ca se refera doar la operatiunile din SUA, care au probabil un potential de venit mult mai bun. Pentru perspectiva, ARPU (venitul mediu per utilizator) al Facebook in America de Nord este de peste 4x din ARPU global al companiei.

Surse: https://www.nytimes.com/2020/07/31/technology/tiktok-microsoft.html

https://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2020/08/04/why-does-microsoft-want-to-buy-tiktok/#6598bbb22193

Lasă un răspuns

Te-ar mai putea interesa...

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.