Site-ul nostru folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți și personaliza experiența dvs. și pentru a afișa reclame (dacă există). Site-ul nostru poate include și cookie-uri de la terțe părți, cum ar fi Google Adsense, Google Analytics, Youtube. Utilizând site-ul, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor. Am actualizat Politica noastră de Confidențialitate. Vă rugăm să faceți clic pe buton pentru a verifica Politica noastră de Confidențialitate

5 moduri prin care o companie poate rezista in perioade de criza

“Nici cele mai puternice si nici cele mai inteligente specii nu vor fi cele care vor supravietui. Vor supravietui cele mai adaptabile la schimbare!”, spunea Charles Darwin.
In doar cateva saptamani totul s-a schimbat, iar nesiguranta a devenit astazi singurul lucru sigur.

Majoritatea afacerilor au fost perturbate profund, criza sanitara avand un impact negativ asupra lor. Companiile, presedintii, executivii, investitorii, angajatii si proprietarii de afaceri trec printr-o perioada de nesiguranta extrema, ceea ce ne asteapta fiind complet neclar.

Antreprenorii stiu ca unele dintre cele mai bune afaceri se fac in cele mai proaste perioade, pentru ca uneori, in cele mai negre momente, ideile noi si inovatiile pot reprezenta adevarate luminite de la capatul tunelului. Nu e nevoie decat de stralucirea unei idei noi!
Ce noi companii, produse sau miscari se vor naste din noua realitate? Investitorii care au asistat de-a lungul timpului la explozia internetului, la criza provocata de atentatul din 11 septembrie, la criza financiara din 2008, inteleg potentialul devastator pe care il are asupra afacerilor criza actuala. Impactul economic a ceea ce traim acum este fara precedent, si cu toate acestea exista inca oportunitati de a iesi din criza mai puternici ca niciodata.

Schimbarea directiei poate fi adesea infricosatoare, dar poate fi si un moment de dezvoltare. Criza este momentul in care trebuie sa experimentezi, sa creezi si sa inovezi. Desigur, este mai usor de spus decat de facut. Este greu sa schimbi directia in perioade de schimbare masiva. Un prim pas, extrem de important pentru a schimba directia in astfel de perioade, este stabilizarea pe cat posibil a afacerii, fixarea centurii de siguranta, evaluarea costurilor si garantia ca faci tot ce tine de tine pentru a rezista crizei.

Probabil ca exista schimbari pe care ai vrut sa le faci in ceea ce tine de afacerea ta, dar pe care nu ai apucat sa le faci, iar acum este momentul sa actionezi. Evalueaza-ti talentul, revizuieste-ti contractele, decide ce este cu adevarat necesar pentru a-ti conduce afacerea, asigura-te ca faci cheltuieli in mod inteligent, analizeaza-ti atent finantele pentru a vedea cum poti reduce pierderile. E momentul sa iti eficientizezi afacerea astfel incat sa poti merge mai departe fara povara costurilor inutile.

O afacere care a fost slaba intr-o perioada economica buna, va fi extrem de expusa intr-o perioada proasta. Daca afacerea ta nu merge acum si nu a mers bine nici acum sase luni, poate ca e momentul sa ii re-evaluezi viabilitatea pe termen lung. Winston Churchill spunea odata “nu pierde niciodata o criza buna!”. Foloseste criza pentru a iesi din afacerile care nu merg si care nu mergeau de ceva timp. Investeste-ti timpul si energia in ceea ce functioneaza si nu in ceea ce nu functioneaza. Acum e momentul sa fii brutal de sincer cu tine insuti!
Este, de asemenea, un moment bun pentru a profita de resursele financiare pe care le ai la dispozitie.

Multe dintre firme au aplicat in aceasta perioada la programele de protectie oferite de guverne. Daca nu ai facut-o deja, este important sa te informezi cu privire la formele de ajutor, resurse si sprijin pe care le ai la dispozitie.
Odata ce ti-ai stabilizat afacerea, e momentul sa te concentrezi la viitor. Iata 5 moduri in care iti poti transforma afacerea, astfel incat nu doar sa supravietuiasca, ci si sa prospere.

1. Adopta calea digitala

Daca nu mai poti functiona intr-un magazin clasic, e momentul sa treci la varianta digitala a activitatii pe care o desfasurai. Iti poti furniza produsele sau serviciile si in mod electronic? Restaurantele au fost lovite in mod special de pandemie, si multe au trecut catre servicii de livrare la domiciliu sau de vanzare directa la pachet. Exista, de asemenea, si restaurante sau patiserii care au dus lucrurile un pas si mai departe, oferind clientilor lor posibilitatea de a comanda online.

Daca ai un mic boutique, acum e momentul perfect pentru a lansa un magazin online cu un trial de 90 de zile pe Shopify. Instructorii de fitness si-au tinut in perioada de carantina orele obisnuite de antrenament pe Zoom si continua sa o faca si acum. Companiile de design interior au trecut la consultatii virtuale, creand continut cu linkuri catre produse de cumparat. De asemenea, companiile din domeniul imobiliar au adoptat prezenta virtuala, de la tururi 3D, Facebook Live si plimbari virtuale, pana la prezentarea caselor chiar si pe TikTok.

Magazinele mici s-au specializat si ele pe livrari acasa, iar barurile au organizat chiar cursuri de cocktailuri si de degustari de vinuri pe Zoom. Cand toata lumea a fost blocata in case, cererea de continut online a fost mai mare ca niciodata, si va continua sa fie!
Intreaba-te si tu, asadar, ce poti oferi in varianta online?

2. Profita de mijloacele si de resursele pe care le ai

Foloseste-te de bunurile si de resursele actuale si aliniaza-le cu nevoile clientilor tai. Ce ai putea schimba pentru a raspunde acestor nevoi?

Companiile de toate dimensiunile au facut si continua sa faca schimbari de succes, pentru a raspunde diverselor necesitati ale clientilor si pentru a continua sa functioneze. Producatori mari de cosmetice precum LVMH, care detin branduri de parfumuri si machiaj de lux, au trecut la productia de dezinfectant de maini, profitand de experienta detinuta si de capacitatile de productie. Producatori mari de haine precum Gap, Nike, Zara si Brooks Brothers isi folosesc si ei fabricile pentru a face masti, halate si uniforme.

In plin declin abrupt al serviciilor de ride-sharing, Uber a lansat o platforma de lucru on-demand, trecand de la folosirea in comun a masinilor pana la munca in comun. Prin Uber Work Hub, soferii Uber se pot conecta cu alte platforme Uber, printre care Uber Eats, Uber Transporturi si Uber Works, sau cu un numar din ce in ce mai mare de companii care folosesc sistemul Uber, printre care si McDonald’s, PepsiCO, UPS, FedEx si Walgreens. Aceasta schimbare permite Uber sa profite de bunurile sale cele mai importante, de tehnologie, si de mana de lucru si ii sprijina pe soferi in gasirea accesului la activitati alternative.

Intreaba-te de ce au nevoie oamenii in acest moment? Cum poate compania ta sa raspunda acestor nevoi cu resursele existente? Daca nu mai poti functiona, exista un mod de a face trecerea catre digital fie completa, fie a unei parti a afacerii pe care o consideri esentiala?

3. Intensifica loialitatea clientilor existenti

Cu totii trecem prin aceasta perioada. Fii real, autentic si transparent cu privire la eforturile de a-ti servi clientii cat mai bine cu putinta – si informeaza-i cum te pot sprijini si ei la randul lor. Clientii loiali sunt campionii companiei tale si ambasadori de brand. Continua sa mentii o relatie puternica cu clientii fie direct, individual, fie prin newsletter si/sau prin social media. Arata-le ca iti pasa. Increderea conteaza, iar in perioade ca aceasta, mai mult ca niciodata!

Cand oamenii petrec din ce in ce mai mult timp online, este un moment excelent sa impartasesti continut relevant si antrenant cu privire la afacerea ta.
Un designer local de interior, de pilda, a share-uit in perioada de carantina o serie de imagini cu tema spalatului pe maini care prezentau si designuri superbe de bai. Un salon local a postat, si el, o serie de imagini cu stilisti fiecare cu cate un cuvant diferit in maini, spunandu-le impreuna clientilor “ne e dor de voi, ne vedem curand”.

Unul dintre cele mai celebre locuri de joaca din SUA – care organiza inainte de criza petreceri pentru copii – are 160 de locatii, toate inchise acum. Pentru a oferi ajutor familiilor care inca vor sa sarbatoreasca stand acasa, locul de joaca ofera petreceri virtuale pentru copii, cu pana la 10 invitati, sustinandu-i astfel pe parinti si mentinand in acelasi timp locurile de munca ale angajatilor sai. Locul de joaca a creat in acest fel un impact semnificativ si memorabil asupra copiilor, parintilor si comunitatii, intarind relatia cu clientii sai.

Gaseste si tu cel mai bun mod de a crea contacte cu clientii actuali si fa-o in moduri creative. Intreaba-te cum poti avea contact cu ei in aceasta perioada? Ce poti face pentru a-ti incuraja clientii actuali sa iti sprijine afacerea? Ce exemple poti lua de la alte companii care tin legatura cu clientii lor?

4. Profita de beneficiile colaborarii

Exista un proverb african potrivit caruia “daca vrei sa mergi repede, mergi singur, daca vrei sa ajungi departe, mergi cu cineva”. Colaborarea poate insemna idei noi, explorarea de sinergii si crearea de noi parteneriate de afaceri, in care 1+1 inseamna 5. Parteneriatele te pot ajuta sa ai acces la clienti noi, produse noi sau piete noi.

Intreaba-te care sunt partenerii alaturi de care poti lucra si care au resurse de care poti profita? Exista un partener care crezi ca te poate ajuta sa iti vinzi produsele sau serviciile catre baza sa de date? Ce le poti oferi in schimb partenerilor? Exista o oportunitate de a oferi produsele in pachete comune? Parteneriatele adevarate si colaborarile de succes reprezinta o sursa de castig pentru toata lumea.
De asemenea, este foarte important sa colaborezi cu alte companii pentru sprijin si idei. Afacerile mici sau cele locale se pot simti teribil de izolate in perioade de criza, insa de cele mai multe ori colaborarea confera putere. Fa un efort pentru a te conecta, fie ca este vorba despre o afacere din vecinatate, o camera locala de comert, un grup de comert din domeniul tau sau chiar un grup de Facebook sau de LinkedIn.

Nu trebuie neaparat sa fie o colaborare la scara mare pentru a fi eficienta. De pilda, dupa inchiderea afacerii sale ca urmare a pandemiei cauzata de SARS CoV 2, gelateria locala Normal Ice Cream a facut un parteneriat cu Diabolical Records, propunand clientilor celor doua branduri un pachet livrat acasa, in care faceau parte 3 inghetate si cateva discuri vintage, la un pret de 50 de dolari. Ei au anuntat parteneriatul pe paginile de social media si au vandut totul in decurs de cateva ore.

Multe companii au creat, de asemenea, parteneriate inovatoare in aceasta perioada.
Intreaba-te cu cine ai putea colabora, cu ce afaceri ai sinergii sau profile comune de clienti? Ce parteneriate actuale ar fi reciproc benefice afacerii tale?

5. Incearca si greseste (si apoi incearca din nou!)

Nu a existat niciodata un moment mai bun pentru a incerca (si pentru a esua!). Acum este momentul sa experimentezi. Lanseaza rapid idei noi, cu investitii minime. Concentreaza-te pe rezultate. Invata si imbunatateste-te cu fiecare pas. Nu tot ceea ce vei incerca si este normal sa fie asa. E normal si sa te astepti la esec, dar trebuie sa mergi mai departe. Poate ca va fi nevoie de mai multe incercari pentru a intelege ce anume functioneaza in cazul tau. Fii curajos si nu uita ca in cele din urma staruinta va da roade.

Exista multe schimbari celebre de directie. YouTube a fost odinioara un site de dating video, iar Twitter a inceput ca retea de podcasting purtand numele Odeo. Play-Doh a fost odinioara un aparat de curatat peretii, devenind abia ulterior o jucarie preferata de copii.
Pana si cele mai de succes si celebre companii au avut numeroase esecuri – unele dintre ele de care probabil ca nici nu isi mai aminteste nimeni – reteaua de socializare Google Orkut, lansarea Coke Max de catre Coca Cola sau lansarea telefonului Amazon Fire. Inventatorul Sir James Dyson a creat 5.126 de modele de aspirator pana cand a inventat in cele din urma un aspirator fara sac, care a functionat.

Intreaba-te daca fac un mic test pentru o idee noua si aceasta esueaza, care este cel mai rau lucru care se poate intampla si ce pot afla din aceasta incercare? Cum pot beneficia de pe urma explorarii unui nou parteneriat sau colaborari?

Imbratiseaza schimbarea

Daca afacerea ta a fost profund afectata de criza actuala, nu esti singurul! Este important sa sa iti amintesti ca in vremuri grele se pot construi afaceri mari. Multe dintre companiile de succes pe care le vedem astazi – WhatsApp, Uber, Pinterest si multe altele – au fost toate infiintate in timpul recesiunii din 2008. Imbratiseaza schimbarea! Nu te concentra pe ce nu poti controla, ci pe ceea ce poti controla!

Afacerile de familie in timpul crizei

Intr-o perioada de criza, asa cum este cea pe care o traversam de mai bine de cinci luni si care nu a afectat numai sistemul sanitar si vietile sociale, ci si lumea de afaceri care a fost zguduita din temelii, claritatea conducerii este mai importanta ca niciodata. Cum faci sa echilibrezi anii de experienta ai unui lider vechi si nevoia unui leader nou de a-si dovedi capacitatile si de a invata in mod direct, fara sa risti in tot acest timp binele afacerii, sprijinul angajatilor si relatiile importante de afaceri?

Cum iti dai seama cand fondatorul sau fostul leader al unei afaceri trebuie sa revina in afacere pentru sprijin si ajutor? De unde stii care este nivelul adecvat de implicare pentru fostii conducatori? Si cum faci sa traversezi perioada de tranzitie – si eventualele crize urmatoare – in asa fel incat sa echilibrezi perfect experienta si intelepciunea fondatorului cu nevoia de independenta a succesorului. Exista cativa pasi importanti pe care ii poti face inainte si dupa criza pentru a contribui la un echilibru ideal intre aceste doua obiective concurente.

Evaluarea externa a capacitatii noului leader de a conduce afacerea

Poate fi dificil pentru leaderi sa evalueze in mod obiectiv daca succesorul lor este pregatit sau nu. Acest lucru este valabil cu atat mai mult atunci cand un parinte lasa afacerea urmatoarei generatii. Este absolut esential ca leaderii sa vizualizeze corect cat de bune sunt performantele noului leader. Astfel, cheia succesului oricarei tranzitii este gasirea unei terte parti care sa evalueze performanta generatiei noi.

Odata instalat in pozitia de conducere, noul leader poate beneficia de pe urma acestei evaluari pentru a-si sustine propria dezvoltare.
O astfel de evaluare il poate face pe leaderul retras sa aiba incredere ca generatia noua de la conducere reuseste sa tina bine fraiele afacerii si ca este pregatita sa faca fata unei crize, asa cum este cea pe care o traverseaza acum multe companii.

Pe de alta parte, noua generatie isi poate descoperi prin intermediul evaluarii punctele slabe si astfel sa fie mai pregatita pentru criza, inainte de aparitia acesteia.
O terta parte calificata sa monitorizeze performantele noului CEO poate depersonaliza procesul, oferind indrumare si suport pe parcurs.

Consolidarea liniilor de comunicare intre fostul si actualul leader

In perioada de tranzitie de la o conducere la alta, mai ales atunci cand este vorba de schimbul de generatii in cadrul unei familii, comunicarea este absolute obligatorie. Intensificarea contactelor (nu reducerea lor) in timpul si dupa o criza poate permite fostului leader sa tina sub control evolutiile si sa isi transmita gandurile si opiniile in mod direct noii conduceri. In acest fel, fostul leader nu se va afla in linia intai cauzand confuzie in randul angajatilor si investitorilor in perioada de criza, ci undeva in spate, oferind mereu sprijin generatiei tinere.

Pe de alta parte, si pentru generatia noua de leaderi comunicarea ofera beneficiul experientei fostului leader, care probabil a trecut prin crize in trecut si stie sa le gestioneze. Leaderul nou poate gasi in fostul leader un partener cu care sa discute idei si sa isi exprime ingrijorari, primul capatand liniste si control, iar al doilea incredere in decizii.

Respectarea liniilor de autoritate

Intr-o perioada de criza procesul decizional poate deveni confuz, exact intr-un moment in care ar trebui sa fie la cote maxime. Tocmai de aceea este extrem de important ca in astfel de perioade fostul si actualul leader sa se puna de acord cu privire la drepturile de decizie si la rolurile din firma.
Un fost leader care isi foloseste trecutul in companie si pozitia de proprietar (retras, dar totusi proprietar) pentru a se implica in deciziile majore va crea foarte probabil confuzie in randul angajatilor si va contribui la incetinirea procesului decizional.

Uneori o criza aduce cu sine nevoia de a modifica modul in care se iau deciziile. Poate ca proprietarii trebuie sa fie implicati in unele decizii, sau poate ca cei din linia intai trebuie sa aiba mai multa putere de decizie. Astfel de schimbari trebuie sa fie discutate, sa se cada de acord asupra lor si sa fie revizuite ocazional, pentru a mentine claritatea si eficienta organizationala.

Acceptarea diferentelor legate de modul in care vezi lumea

In orice tranzitie a coducerii este normal ca noul leader sa vina cu puncte noi de vedere si moduri noi de a face afaceri. E posibil ca acesta sa aiba tolerante diferite la risc, interese diferite de afaceri sau moduri diferite de a interactiona cu angajatii, la care organizatia va trebui sa se adapteze. Fostul leader, pe de alta parte, poate gasi dificil sa asiste la schimbari bruste legate de functionarea interna a afacerii si e posibil sa le accepte atunci cand afacerea merge bine, dar sa le foloseasca drept justificare pentru o revenire atunci cand afacerea este afectata de o criza.

O evolutie buna a afacerii duce de multe ori la obiective si strategii aliniate intre fosta si actuala conducere, insa criza rastoarna complet mediul in care functioneaza o afacere si modifica, de asemenea, de multe ori, obiectivele individuale ale leaderilor. In timp ce un leader vechi va fi mai preocupat sa protejeze ceea ce a construit, leaderul actual spera sa foloseasca criza ca oportunitate pentru a castiga o cota de piata.

Diferentele legate de modul in care leaderii vechi si cei actuali vad riscurile si oportunitatile se pot afla in centrul conflictului dintre generatii.
In momente de criza este extrem de important ca fosta si actuala conducere sa incetineasca ritmul, sa redefineasca in comun obiectivele, strategiile si planurile si sa comunice cu privire la modul in care obiectivele noi ar putea fi folosite pentru a ghida procesul decizional.

Planul revizuit va avea noi criterii obiective si relevante, in functie de care va fi evaluata performanta noului leader. Fostul leader trebuie astfel sa revina in prim plan numai daca succesorul sau echipa alaturi de care acesta lucreaza nu reusesc sa respecte planul curent; in caz contrar, tranzitia pe termen lung va fi mai simpla daca leaderul vechi respecta liniile de autoritate stabilite in tranzitie.
Astfel se poate decide in primul rand cu privire la o serie de schimbari in modul in care se colaboreaza, se decide care dintre leaderi ramane CEO – de obicei leaderul nou – si se decide care vor fi atributiile (de obicei limitate) ale leaderului vechi.

In etapa urmatoare se trece la stabilirea unui plan de sedinte, cel mai indicat cu o frecventa saptamanala (sau mai devreme, la cererea oricaruia dintre cei doi leader), sedinte in care se va discuta despre evolutiile de pe piata si despre modalitatile de raspuns. Pasul trei poate fi numirea unui consiliu format din trei membri – in mod ideal tot membri de familie daca afacerea este una familiala – care sa poata oferi o evaluare obiectiva a modului in care noua conducere face fata crizei. Noul plan, noua structura si comunicarea ii dau leaderului actual autoritatea de a lua decizii si il mentin pe fostul leader atat de implicat pe cat isi doreste!

Surse: https://hbr.org/2020/07/when-to-return-to-leading-your-family-business-during-a-crisis

https://www.entrepreneur.com/article/349394

Lasă un răspuns

Te-ar mai putea interesa...

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.