- WhatsApp Business s-a lansat in 2018, oferind instrumente simple si gratuite care sa ajute companiile mici sa pastreze legatura cu clientii.
- Acum, Mark Zuckerberg pariaza ca WhatsApp Business va fi urmatorul factor major care va determina monetizarea Meta.
- Dupa Facebook si Instagram, „WhatsApp va fi cu adevarat urmatorul capitol, iar mesajele de afaceri si comertul vor fi esentiale acolo”, a spus el recent pentru CNBC.
WhatsApp este deja foarte popular in randul consumatorilor din SUA, iar acum platforma Meta se concentreaza mai mult pe construirea bazei de afaceri mici.
Compania-mama, Facebook, a lansat WhatsApp Business in 2018 cu instrumente simple si gratuite care sa ajute companiile mici sa mentina legatura cu clientii, oferindu-le o modalitate de a interactiona direct, de a cauta produse si de a-si manifesta interesul de cumparare.
Compania va lansa in curand un serviciu premium care se adreseaza firmelor mici si consolideaza un format mai nou de publicitate numit „click-to-message”, ce permite consumatorilor sa faca click pe anuntul unei companii in Facebook sau Instagram si sa inceapa direct o conversatie cu acea afacere pe Messenger, Instagram sau WhatsApp.
Cu ajutorul acestor initiative, Meta isi poate mari veniturile din publicitate, isi poate mentine relevanta pentru companiile mici si poate obtine venituri suplimentare din serviciile premium oferite, spun analistii.
Universul Meta
Meta (pe atunci Facebook) a cumparat WhatsApp in octombrie 2014 pentru suma de aproximativ 22 de miliarde de dolari. De atunci, observatorii din industrie au urmarit indeaproape semnele care ar fi aratat ca Meta intentioneaza sa monetizeze mai mult platforma. Iar acesta ar putea fi momentul pe care il asteptau.
„Daca raman pe oricare dintre proprietatile Meta si comunic prin intermediul Meta, pun intrebari si cumpar – totul in cadrul platformei – nu exista nicio pierdere de semnal, iar pentru Meta va fi mai usor sa ofere brandurilor indicii despre rentabilitatea investitiilor in publicitate”, spune Mark Kelley, director general si analist senior in cadrul Stifel. „Pierderea semnalului este cea care a afectat companiile de social media in acest an”.
WhatsApp va fi „urmatorul capitol” din istoria companiei, a declarat recent CEO-ul Meta, Mark Zuckerberg, pentru CNBC. El a subliniat ca de-a lungul timpului scenariul companiei a fost bazat pe construirea de servicii adresate publicului larg si pe „scalarea monetizarii” dupa atingerea acestui obiectiv. „Am reusit sa facem asta cu Facebook si Instagram. WhatsApp va fi cu adevarat urmatorul capitol, mesajele de afaceri si comertul fiind un lucru important pe aceasta retea”, a spus el.
Aceste noutati ale Meta vin intr-un moment de tranzitie pentru companie si de incertitudine in randul investitorilor. Compania a raportat recent o scadere a profiturilor si a prognozat un al doilea trimestru consecutiv de scadere a vanzarilor. Valoarea actiunilor Meta Platforms a ajuns la aproape jumatate in acest an.
Mark Zuckerberg pariaza sume mari de bani, in prezent in pierdere, pe un viitor in care metaversul va fi un motor de crestere pentru companie. Dar pentru ca pariul sau pe metavers se afla in acest moment la un deceniu distanta de realizare, CEO-ul Meta a subliniat ca WhatsApp se numara printre initiativele pe termen scurt pe care se bazeaza pentru crestere.
WhatsApp Business are doua componente.Pe de o parte, exista aplicatia WhatsApp Business pentru intreprinderile mici, iar pe de alta parte platforma WhatsApp Business, un API, care se adreseaza afacerilor mai mari, precum banci, companii aeriene sau companii din domeniul comertului electronic. In fiecare luna, primele 1.000 de conversatii de pe platforma sunt gratuite. Dupa aceea, companiile sunt taxate per conversatie, o conversatie incluzand toate mesajele livrate intr-o sesiune de 24 de ore, pe baza tarifelor regionale.
Cu aplicatia gratuita, intreprinderile mici pot comunica in mod direct cu clientii. Ele pot configura mesaje automate prin care sa raspunda clientilor si dupa programul de lucru, oferind de pilda informatii despre afacere, cum ar fi un meniu sau locatia.
Companiile o pot folosi pentru a trimite clientilor imagini si descrieri ale produselor, precum si alte informatii de care acestia ar putea fi interesati. In prezent, nu exista posibilitatea de a plati prin WhatsApp, dar Meta se gandeste si la aceasta functie, potrivit unui purtator de cuvant al companiei.
Printre functiile premium pentru firmele mici – ce vor fi lansate in lunile urmatoare – se numara si capacitatea de a gestiona chat-urile pe maxim 10 device-uri, precum si link-uri personalizabile noi de tip “click-to-chat” pentru WhatsApp, care sa ajute companiile sa atraga clienti prin prezenta lor online, a anuntat compania pe blogul sau.
„Credem ca mesajele in general reprezinta viitorul modului in care oamenii vor dori sa comunice cu companiile si invers. Este cel mai rapid si mai usor mod de a lucra”, a spus purtatorul de cuvant.
Companiile din Main Street – un punct central in eforturile WhatsApp
Analistii vad potentialul amplu. „Mesageria este un forum international pe care toata lumea il foloseste permanent. Este ceva masiv si in crestere”, a declarat Brian Fitzgerald, director general si analist senior de cercetare la Wells Fargo Securities.
Exista foarte mult spatiu de dezvoltare, pentru ca WhatsApp inca este „o resursa in mare parte neexploatata de intreprinderile mici”, potrivit lui Rob Retzlaff, director executiv al The Connected Commerce Council, o organizatie non-profit ce promoveaza accesul intreprinderilor mici la tehnologiile si instrumentele digitale.
Meta crede ca aceasta tendinta se va schimba in timp. „Credem profund ca acest comportament va continua sa ia amploare in toata lumea”, spune Sheryl Sandberg, directorul de operatiuni al companiei. Meta estimeaza ca in fiecare saptamana 1 miliard de utilizatori fac schimb de mesaje cu o companie sau alta pe WhatsApp, Messenger si Instagram.
Necesitatea unor instrumente digitale atat gratuite cat si low-cost pentru firmele mici este subliniata de un raport din 2021 al The Connected Commerce Council. Raportul arata ca aproximativ 11 milioane de firme mici si-ar fi inchis in totalitate sau partial functionarea daca nu ar fi fost instrumentele digitale care le-au permis sa continue sa functioneze.
Unul dintre motivele pentru care Meta promoveaza WhatsApp Business sunt veniturile din publicitate. „Click-to-message este deja o afacere de mai multe miliarde de dolari pentru noi si continuam sa asistam la o crestere puternica, de doua cifre, de la an la an”, a spus Sandberg. Ea a mai adaugat ca acest “Click-to-message” este unul dintre formatele de publicitate cu cea mai rapida crestere pentru Meta. Compania nu dezvaluie insa cat de mult din afacere provine de la WhatsApp si cat de la Messenger sau Instagram.
Firmelor le place acest format, pentru ca este „o modalitate ieftina de a interactiona (cu consumatorii) si pare ceva mai personala”, spune Kelley de la Stifel. In plus, atenueaza si o problema legata de modificarile de confidentialitate facute de Apple anul trecut in sistemul de operare iOS.
Sa presupunem, de exemplu, ca un client vede pe Facebook o reclama a unui comerciant de pantofi sport si se conecteaza direct cu afacerea prin WhatsApp. „Intr-o lume in care incercam sa facem tot mai mult cu date din ce in ce mai putine, aici nu exista nicio scurgere de date. Totul este protejat”, spune Fitzgerald. „Nimeni din lume nu va sti ca a cumparat acesti pantofi sport si ca exista o legatura directa intre companie si consumator.”
Mai mult, oferind servicii premium, Meta ar putea creste veniturile, cel putin treptat, mai spune Kelley.
In timp ce unii proprietari de afaceri mici care folosesc deja aplicatia gratuita de cativa ani spun ca intentioneaza sa plateasca pentru versiunea premium atunci cand aceasta va fi disponibila, pentru ca sunt atrasi de posibilitatea de a o folosi pe mai multe device-uri, altii se tem inca, spunand mai degraba ca se gandesc sa plateasca pentru aplicatie, dar ca depinde de functiile reale ale acesteia si de pretul sau.